|
.
.
Formular
112
Declaraţia privind obligaţiile de plată a contribuţiilor
sociale, impozitului pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor
asigurate.
|
|
|
|
|
|
|
1. Ce sunt
programele de asistenţă privind
declaraţia unică/ formularul 112?
a. Soft-ul A de încărcare şi
validare
date pentru formularul D112 este o aplicaţie tip PDF în care
se introduc direct datele declaraţiei, destinată celor care nu dispun
de sisteme informatice şi au un număr de angajaţi care este un fişier
de tip PDF
"inteligent" (completabil). Pentru aceasta este necesar să aveţi
instalat Acrobat Reader minim versiunea 8.2 (ultima versiune se poate
descărca de la adresa www.adobe.com sau click
aici pentru versiunea 9.30). El este utilizat pentru
completarea declaraţiei şi este validat cu ajutorul unei aplicaţii
on-line accesabile fie direct prin click pe link-ul menţionat chiar sub
titlul declaraţiei sau prin accesarea adresei web de
validare (o
pagină web în care se vor introduce indexul de încărcare şi
CUI-ul societăţii spre a se verifica validitatea datelor transmise.
Atenţie: în cazul în care pe pagina de vizualizare a stării
declaraţiei se afişează un mesaj cu erorile pe care le conţine
documentul depus de Dvs., trebuie ca, în termenul de depunere
legal, să corectaţi toate erorile comunicate şi să reluaţi procesul de
depunere a declaraţiei. Acest lucru, valabil şi pentru depunerea
documentelor la ghişeu, determină obligaţia Dvs. de a realiza şi depune
declaraţia cât mai repede cu putinţă, de fapt cu cât mai
multe zile înainte de termenul limită, pentru a putea
"îndrepta" eventualele erori, probleme de funcţionalitate ale
serverelor, etc.). ANAF a pus la dispoziţia angajatorilor
(declaranţilor) şi Instrucţiuni
de utilizare a softului A.
b. Soft-ul
J de validare date din fişier XML pentru formularul D112
este o aplicaţie JAVA destinată celor care dispun de sisteme
informatice pentru gestiunea resurselor umane şi salarizare,
înserată sub forma unei arhive de tip ZIP în care există un
director/ dosar DIST ce
se va copia în drive-ul dorit rulării, în interiorul său
existând atât fişierele necesare rulării aplicaţiilor
cât şi unele fişiere cu instrucţiuni sumare. Pentru ca
aplicaţiile să ruleze este necesar să aveţi instalată Java runtime
enviroment minim 1.6 (pentru a vedea ce runtime aveţi instalat puteţi
face verificarea
pe site-ul Oracle.
Dacă nu aveţi ceea ce se solicită vă punem la dispoziţie cel mai nou
runtime jre-6u23-windows-i586-s.exe).
Programul
opereaza în 3 moduri distincte (în comenzile de lansare
parantezele
drepte ("[", "]") indică parametri opţionali):
A. Prin lansare directă aplicând dublu click pe fişierul
DUKIntegrator.jar (în condiţiile în care runtime-ul Java
este setat pentru executarea directă a fişierelor cu extensia JAR);
B. modul cu interfaţă grafică. Se lansează folosind comanda (prin
intermediul shell-ului Windows - comanda Run):
java
-version:1.6 -jar
"<cale>\dist\DUKIntegrator.jar" [-c caleConfig] [fişierXML]
- caleConfig trebuie indicată numai în situaţia (puţin probabilă)
în
care programul nu poate detecta singur calea folderului "config", care
conţine fisierele de configurare pt. semnarea documentelor folosind
smartCarduri. Acest folder, livrat odata cu kitul, se găseste în
folderul "dist".
- dacă se indică parametrul "fişierXML" el va fi selecţionat în
interfaţa grafica la pornirea programului, astfel că nu mai este
necesară alegerea lui.
C. modul fără interfaţă grafică; programul poate fi integrat în
aplicaţiile contribuabililor. Se lansează folosind comanda:
java
-version:1.6 -jar
"<cale>\dist\DUKIntegrator.jar" -v fisierXML [fişierRezultat]
- în acest mod programul va valida imediat fişierul "fisierXML"
indicat, înscriind erorile/avertismentele în fişierul
"fişierRezultat".
Dacă validarea decurge fără erori/avertismente atunci se înscrie
în
fişierul "fişierRezultat" textul "ok". Dacă parametrul "fişierRezultat"
lipseşte erorile/avertismentele/textul "ok" se vor înscrie
într-un
fişier numit <fişierXML>.err.
Pentru
constituirea fişierelor XML se pun la dispoziţie Anexa 1 (cu
mnemonice), Anexa
1.1 - Angajator (cu mnemonice) şi Anexa 1.2 -
Asigurat (cu mnemonice).
Aceste
programe sunt puse la dispoziţia contribuabililor gratuit de unităţile
fiscale subordonate sau poate fi descărcat de pe site-ul Agenţii
Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF), la adresa www.anaf.mfinanţe.gov.ro.
2. Ce este
declaraţia unică/ formularul 112?
În baza O.U.G. nr. 117 din 23 decembrie 2010
pentru modificarea şi completarea Legii nr. 571/ 2003 privind Codul
fiscal şi reglementarea unor măsuri financiare (publicată în M.
Of. nr. 891 din 30 decembrie 2010) şi a H.G.
nr. 1397 din 28 decembrie
2010 privind modelul, conţinutul, modalitatea de depunere şi de
gestionare a "Declaraţiei privind obligaţiile de plată a contribuţiilor
sociale, impozitului pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor
asigurate" (publicată în M. Of. nr. 897 din 31 decembrie 2010) se
impune utilizarea declaraţiei unice/ formularului 112 pentru declararea
contribuţiilor sociale datorate, începând cu obligaţiile
aferente lunii ianuarie 2011, cu termen de depunere până la data
de 25 februarie inclusiv (depunerea se face începând cu
data de 7 februarie 2011). Până la data de 1 iulie 2011 se poate
depune la organul fiscal competent sau la oficiile acreditate de
Ministerul Finanţelor Publice, în format hârtie, semnat şi
ştampilat, conform legii, însoţit de declaraţia în format
electronic, pe suport electronic (după data de 1 iulie devenind
obligatorie depunerea pe internet). Această declaraţie/ formular va
înlocui declaraţiile care se depuneau la CAS/ CASS/ ŞOMAJ.
Persoanele
fizice şi juridice care au calitatea de angajator sau entităţi
asimilate angajatorului, prevăzute la art. 2963 din Legea
nr. 571/ 2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările
ulterioare, au obligaţia depunerii "Declaraţiei privind obligaţiile de
plată a contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi evidenţa
nominală a persoanelor asigurate, precum şi anexele nr. 1.1 "Anexa
angajator"
şi nr. 1.2 "Anexa asigurat"
la
aceasta (anexele menţionate fac parte integrantă din declaraţie).
Declaraţia se completează
şi se
depune de plătitorii de impozite şi contribuţii cărora le revin,
potrivit legislaţiei în vigoare, obligaţiile de plată cuprinse
în
Nomenclatorul
"Creanţe fiscale". Pentru clarificări suplimentare faţă de H.G.
1397 se pot consulta anexele 3, 4, 5 şi 6 concretizate în: Nomenclatorul
"Subvenţii/ scutiri/ reduceri", Nomenclatorul
"Tip asigurat pentru alte entităţi asimilate angajatorului", Nomenclatorul "Tip asigurat"
şi Nomenclatorul
"Indicativ condiţii speciale".
Modul de
completare/ Instrucţiunile de completare generale pot fi studiate şi
însuşite cu ajutorul anexei nr. 7.
3. Care este termenul de depunere
a declaraţiei?
Declaraţia se completează şi se depune până la
data de 25 inclusiv a lunii următoare celei pentru care se datorează
impozitul pe venit şi contribuţiile sociale. Depunerea se face la
organul fiscal în a cărui evidenţă este înregistrat
contribuabilul ca plătitor de impozite, taxe şi contribuţii. Obligaţia
de a depune o declaraţie corectă din punct de vedere legal aparţine
numai şi numai contribuabilului. Ministerul de Finanţe pune la
dispoziţia contribuabililor programele de asistenţă, dar acestea nu pot
conţine validări complete conform legii. Verificarea faptului că o
declaraţie este corectă şi completă este un proces ulterior depunerii,
care se desfăşoară pe serverele centrale. După depunerea pe internet
(sau la ghişeu) a declaraţiei 112, trebuie să verificaţi starea
accesând prin internet adresa StareD112.
În cazul în care pe pagina de vizualizare a stării
declaraţiei se afişează un mesaj cu erorile pe care le conţine
documentul depus de Dvs., trebuie ca, în termenul de depunere
legal, să corectaţi erorile comunicate şi să realuaţi procesul de
depunere a declaraţiei D112 (conform instrucţiunilor de pe site-ul
ANAF, la data realizării acestei documentaţii, o declaraţie eronată
este considerată nedepusă, numai şi numai depunerea unei declaraţii
corecte fiind considerată ca depunere a acestei declaraţii).
4. Modul de depunere a
declaraţiei.
Pentru depunerea declaraţiei D112 se accesează
site-ul www.e-guvernare.ro.
De aici se accesează meniul de acces rapid şi se dă click pe opţiunea "Depunere declaraţii"
prin care se ajunge la o nouă pagină de unde se alege depunerea de
declaraţii ANAF ş.a. La prima utilizare, în funcţie de browser-ul
care îl utilizaţi veţi fi obligaţi să urmaţi nişte paşi de
securitate la care dacă nu sunteţi de acord va trebui să realuţi
procesul (certificare, autentificare, etc.)... Deci, obligatoriu veţi
fi de acord cu orice "vă întreabă" algoritmul de certificare şi
autentificare şi abia atunci veţi putea introduce fişierele necesare
pentru a se considera validă depunerea declaraţiei 112, ulterior (mai
târziu, indicat în ziua următoare) procedându-se la
validarea datelor, etc. (pentru mai multe detalii puteţi accesa ghidul de depunere
electronică declaraţie 112).
Declaraţia se
depune în format electronic sub
forma unui fişier PDF, conform anexei
nr. 1 care are ataşat
fişierul XML descris în anexa
nr. 8 de către angajator (declarant). Atenţie, în cazul
în care depuneţi declaraţia la ghişeu se va tipări fişierul
PDF rezultat în urma validării (butonul validare + creare PDF),
se va tipări şi se va semna (inclusiv ştampila), apoi fişierul PDF
(care are ataşat şi XML-ul necesar, dacă ştiţi cum să faceţi acest
lucru - dacă nu, cu amabilitatea operatorului de la ghişeu, se poate
genera "la faţa locului" XML-ul - este bine să vă descurcaţi Dvs.) va
fi pus pe un suport optic (indicat un CD) şi, cu formularul imprimat şi
cu fişierul de pe suportul optic vă prezentaţi la ghişeu.
În urma
depunerii se va acorda un "Index de încărcare" pentru cei care
depun declaraţia prin mijloace electronice sau un "Număr de
înregistrare a declaraţiei - Internet" pentru cei care depun la
ghişeu. Angajatorul (declarantul) este obligat, atât după
depunerea la ghişeu cât şi după încărcarea pe internet, să
verifice starea declaraţiei accesând prin internet pagina web de
interogare a stării în baza "Indexului de încărcare"
(pentru cei care au încărcat declaraţia pe internet) sau a
"Numărului de înregistrare a declaraţiei - Internet" (pentru cei
care au depus la un ghişeu autorizat) corelat cu implementarea CUI-ului
societăţii de care ţine declaraţia depusă.
Dacă
validarea a fost terminată cu succes se poate considera că a fost
depusă declaraţia (eventual, dacă apar elemente care să determine o
declaraţie rectificativă, se poate proceda la depunerea acesteia). Dacă
la validare au fost semnalate erori, angajatorul (declarantul) trebuie
să reia procesul de depunere/ validare cu o nouă declaraţie de acelaşi
tip (iniţială sau rectificativă) corectată care să poată atrage luarea
în considerare a depunerii declaraţiei.
Nu este
recomandat ca acelaşi angajator (declarant) să depună/ trimită aceeaşi
declaraţie simultan (acest termen se pare că se poate interpreta ca
"în aceeaşi zi") la ghişeu şi internet deoarece nu se poate
garanta o anumită ordine de prelucrare a declaraţiilor depuse pe canale
diferite (sau depuse de mai multe ori), fapt ce va atrage
imposibilitatea garantării status-ului de validare transmis şi,
posibila situaţie în care să vă treziţi că nu a-ţi depus
declaraţia. În acest sens se face şi precizarea că angajatorul
(declarantul) are obligaţia ca, în termenul de depunere legal
stabilit, să corecteze declaraţia astfel încât să elimine
toate erorile şi să reia procesul de depunere-validare (care să atragă
un fel de certificare că a-ţi depus declaraţia).
Pentru
clarificări suplimentare ANAF (până la data realizării acestei
documentaţii) a pus la dispoziţia angajatorilor (declaranţilor) un sumar al structurii
declaraţiei 112 şi o prezentare
a proceselor implicate de declaraţia 112.
5. Ce ar mai trebui să ştiu despre
semnătura electronică?
Declaraţia se
depune prin mijloace electronice de transmitere la distanţă, pe
portalul e-România.
Pentru depunerea declaraţiei, plătitorul
trebuie să deţină un certificat calificat, eliberat în condiţiile
Legii nr. 455/ 2001 privind semnătura electronică (acest lucru
presupune achiziţionarea unui certificat de semnătură electronică emis
de CertSign cu procedurile lor specifice, DigiSign cu procedurilor lor specifice sau TransSped cu procedurile lor specifice).
Copyright 2002-2013 - S.C. "Provasbo" S.R.L.
(Toate drepturile rezervate)