|Legături utile| |
||
Legislaţia
contabilă.
LEGE
nr. 82 din 24 decembrie 1990 a contabilităţii Legea
contabilităţii nr. 82/1991 a mai fost
republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
48 din 14 ianuarie
2005 şi ulterior a mai fost modificată prin CAP.
I – Dispoziţii
generale ART.
1 – (1) Societăţile comerciale,
societăţile/companiile naţionale, regiile autonome, institutele
naţionale de
cercetare-dezvoltare, societăţile cooperatiste şi celelalte persoane
juridice
au obligaţia să organizeze şi să conducă contabilitatea financiară,
potrivit
prezentei legi. (2)
Instituţiile
publice, asociaţiile şi celelalte persoane juridice cu şi fără scop
patrimonial
au obligaţia să organizeze şi să conducă contabilitatea financiară. (3)
Subunităţile fără
personalitate juridică, cu sediul în străinătate, care aparţin
persoanelor
prevăzute la alin. (1) şi (2), cu sediul în România, precum
şi subunităţile
fără personalitate juridică din România care aparţin unor
persoane juridice cu
sediul în străinătate au obligaţia să organizeze şi să conducă
contabilitatea proprie,
potrivit prezentei legi. (4)
Organismele de
plasament colectiv care nu sunt constituite prin act constitutiv,
astfel cum
sunt prevăzute în legislaţia pieţei de capital, fondurile de
pensii
facultative, fondurile de pensii administrate privat şi alte entităţi
organizate pe baza Codului Civil, au obligaţia să organizeze şi să
conducă
contabilitatea financiară. (5)
Persoanele fizice
care desfăşoară activităţi producătoare de venituri au obligaţia să
conducă
contabilitatea simplificată, bazată pe regulile contabilităţii în
partidă
simplă, potrivit reglementărilor elaborate în acest sens. (6)
Persoanele
prevăzute la alin. (1) – (4) organizează şi conduc, după caz, şi
contabilitatea
de gestiune, potrivit reglementărilor elaborate în acest sens. ART.
2 – (1) Contabilitatea, ca activitate
specializată în măsurarea, evaluarea, cunoaşterea, gestiunea şi
controlul
activelor, datoriilor şi capitalurilor proprii, precum şi a
rezultatelor
obţinute din activitatea persoanelor prevăzute la art. 1. În
acest scop,
contabilitatea trebuie să asigure înregistrarea cronologică şi
sistematică,
prelucrarea, publicarea şi păstrarea informaţiilor cu privire la
poziţia
financiară, performanţa financiară şi alte informaţii referitoare la
activitatea desfăşurată, atât pentru cerinţele interne ale
acestora, cât şi în
relaţiile cu investitorii prezenţi şi potenţiali, creditorii financiari
şi comerciali,
clienţii, instituţiile publice şi alţi utilizatori. (2)
Contabilitatea
publică cuprinde: a)
contabilitatea
veniturilor şi cheltuielilor bugetare, care să reflecte încasarea
veniturilor
şi plata cheltuielilor aferente exerciţiului bugetar; b)
contabilitatea
Trezoreriei Statului; c)
contabilitatea
generală bazată pe principiul constatării drepturilor şi obligaţiilor,
care să
reflecte evoluţia situaţiei financiare şi patrimoniale, precum şi a
excedentului sau a deficitului patrimonial; d)
abrogată. (3)
Contabilitatea
instituţiilor publice asigură informaţii ordonatorilor de credite cu
privire la
execuţia bugetelor de venituri şi cheltuieli, patrimoniul aflat
în
administrare, precum şi pentru întocmirea contului general anual
de execuţie a
bugetului de stat, a contului anual de execuţie a bugetului
asigurărilor
sociale de stat, fondurilor speciale, precum şi a conturilor anuale de
execuţie
ale bugetelor locale. ART.
3 – (1) Contabilitatea se ţine în limba
română şi în moneda naţională. (2)
Contabilitatea
operaţiunilor efectuate în valută se ţine atât în
moneda naţională, cât şi în
valută, potrivit reglementărilor elaborate în acest sens. (3)
Abrogat. ART.
4 – (1) Ministerul Economiei şi Finanţelor
elaborează şi emite norme şi reglementări în domeniul
contabilităţii, planul de
conturi general, modelele situaţiilor financiare, registrelor şi
formularelor
comune privind activitatea financiară şi contabilă, normele
metodologice
privind întocmirea şi utilizarea acestora. (2)
Ministerul
Economiei şi Finanţelor elaborează şi emite norme privind
contabilitatea în
partidă simplă. (3)
Normele şi
reglementările contabile specifice anumitor domenii de activitate se
elaborează
şi se emit de autorităţile competente, cu avizul Ministerului
Finanţelor
Publice, după cum urmează: a)
de către Banca
Naţională a României pentru instituţiile de credit, instituţiile
financiare
nebancare, definite potrivit reglementărilor legale, înscrise
în Registrul
general, instituţiile de plată şi instituţiile emitente de monedă
electronică,
definite potrivit legii, care acordă credite legate de serviciile de
plată şi a
căror activitate este limitată la prestarea de servicii de plată,
respectiv
emitere electronică şi prestare de servicii de plată şi pentru Fondul
de
garantare a depozitelor în sistemul bancar; b)
de către Comisia
de Supraveghere a Asigurărilor pentru entităţile autorizate,
reglementate şi
supravegheate de această instituţie; c)
de către Comisia
de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private pentru entităţile
autorizate,
reglementate şi supravegheate de această instituţie; d)
de către Comisia
Naţională a Valorilor Mobiliare pentru entităţile autorizate,
reglementate şi
supravegheate de această instituţie. (4)
Elaborarea
reglementărilor prevăzute la alin. (1), (2) şi (3) se face cu
consultarea
organismelor profesionale de profil. ART.
5 – (1) Persoanele prevăzute la art. 1
alin. (1) – (4) au obligaţia să conducă contabilitatea în partidă
dublă şi să
întocmească situaţii financiare anuale, potrivit reglementărilor
contabile
aplicabile. (11)
Persoanele care în
exerciţiul financiar precedent au îndeplinit următoarele două
criterii: cifra
de afaceri netă sub echivalentul în lei al sumei de 35.000 euro
şi totalul activelor
sub echivalentul în lei al sumei de 35.000 euro, pot opta pentru
un sistem
simplificat de contabilitate, aprobat prin ordin al ministrului
finanţelor
publice. (12)
Nivelul
indicatorilor prevăzuţi la alin. (11) se poate modifica prin
hotărâre a Guvernului. (2)
Categoriile de
persoane care pot ţine contabilitatea în partidă simplă se
stabilesc prin ordin
al ministrului economiei şi finanţelor. (3)
Pentru organizaţii
patronale şi sindicale, precum şi pentru alte categorii de organizaţii
fără
scop patrimonial, care nu desfăşoară activităţi economice, Ministerul
Economiei
şi Finanţelor aprobă un sistem simplificat de raportare financiară,
având în
vedere şi cerinţele organismelor europene de profil. ART.
6 – (1) Orice operaţiune
economico-financiară efectuată se consemnează în momentul
efectuării ei într-un
document care stă la baza înregistrărilor în contabilitate,
dobândind astfel
calitatea de document justificativ. (2)
Documentele
justificative care stau la baza înregistrărilor în
contabilitate angajează
răspunderea persoanelor care le-au întocmit, vizat şi aprobat,
precum şi a
celor care le-au înregistrat în contabilitate, după caz. ART.
7 – (1) Persoanele prevăzute la art. 1 au
obligaţia să efectueze inventarierea generală a elementelor de natura
activelor, datoriilor şi capitalurilor proprii deţinute la
începutul
activităţii, cel puţin o dată în cursul exerciţiului financiar,
precum şi în
cazul fuziunii, divizării sau lichidării activităţii şi în alte
situaţii
prevăzute de lege. (2)
Ministerul
Economiei şi Finanţelor poate aproba excepţii de la regula
inventarierii anuale
pentru unele bunuri cu caracter special aflate în administrarea
instituţiilor
publice, la propunerea ordonatorilor principali de credite. (3)
Rezultatul
inventarierii se înregistrează în contabilitate potrivit
reglementărilor
contabile aplicabile. ART.
8 – (1) Evaluarea elementelor deţinute cu
ocazia inventarierii şi prezentarea acestora în situaţiile
financiare anuale se
fac potrivit reglementărilor contabile aplicabile. (2)
Reevaluarea
imobilizărilor corporale se face la valoarea justă în
conformitate cu
prevederile reglementărilor contabile aplicabile. (3)
Evaluarea
elementelor monetare în valută şi a celor exprimate în lei,
a căror decontare
se face în funcţie de cursul unei valute, se efectuează potrivit
reglementărilor contabile aplicabile. (4)
Valoarea activelor
şi datoriilor, cu ocazia reorganizărilor efectuate potrivit legii, se
determină, de regulă, de evaluatori autorizaţi conform reglementărilor
legale
în vigoare. ART.
9 – (1) Documentele oficiale de prezentare
a situaţiei economico-financiare a persoanelor prevăzute la art. 1
alin. (1) –
(4) sunt situaţiile financiare anuale, întocmite potrivit
reglementărilor
contabile aplicabile şi care trebuie să ofere o imagine fidelă a
poziţiei
financiare, performanţei financiare şi a altor informaţii, în
condiţiile legii,
referitoare la activitatea desfăşurată. (2)
Pentru
instituţiile
publice documentul oficial de prezentare a situaţiei patrimoniului
aflat în
administrarea statului şi a unităţilor administrativ-teritoriale şi a
execuţiei
bugetului de venituri şi cheltuieli este situaţia financiară
trimestrială şi
anuală. (3)
Societăţile-mamă,
definite astfel în reglementările contabile aplicabile grupurilor
de societăţi,
întocmesc şi prezintă şi situaţii financiare anuale consolidate. CAP.
II –
Organizarea şi conducerea contabilităţii ART.
10 – (1) Răspunderea pentru organizarea şi
conducerea contabilităţii la persoanele prevăzute la art. 1 alin. (1) –
(4)
revine administratorului, ordonatorului de credite sau altei persoane
care are
obligaţia gestionării entităţii respective. (2)
Contabilitatea se
organizează şi se conduce, de regulă, în compartimente distincte,
conduse de
către directorul economic, contabilul-şef sau altă persoană
împuternicită să
îndeplinească această funcţie. Aceste persoane trebuie să aibă
studii economice
superioare. (3)
Contabilitatea
poate fi organizată şi condusă pe bază de contracte de prestări de
servicii în
domeniul contabilităţii, încheiate cu persoane fizice sau
juridice, autorizate
potrivit legii, membre ale Corpului Experţilor Contabili şi
Contabililor
Autorizaţi din România. (31)
În cazul
persoanelor prevăzute la art. 5 alin. (11), contabilitatea
poate fi organizată
şi condusă potrivit prevederilor alin. (2) şi (3) sau pe bază de
contracte/
convenţii civile încheiate potrivit Codului Civil cu persoane
fizice care au
studii economice superioare. (4)
Răspunderea pentru
aplicarea necorespunzătoare a reglementărilor contabile revine
directorului
economic, contabilului-şef sau altei persoane împuternicite să
îndeplinească
această funcţie, împreună cu personalul din subordine. În
cazul în care
contabilitatea este condusă pe bază de contract de prestări de
servicii,
încheiat cu persoane fizice sau juridice, autorizate potrivit
legii, membre ale
Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din
România,
răspunderea pentru conducerea contabilităţii revine acestora, potrivit
legii şi
prevederilor contractuale. (41)
În cazul
persoanelor prevăzute la art. 1 alin. (5), răspunderea pentru
organizarea şi
conducerea contabilităţii revine acestora. (5)
Instituţiile
publice la care contabilitatea nu este organizată în
compartimente distincte
sau care nu au persoane încadrate cu contract individual de muncă
sau numite
într-o funcţie publică, potrivit legii, pot încheia
contracte de prestări de
servicii, pentru conducerea contabilităţii şi întocmirea
situaţiilor financiare
trimestriale şi anuale, cu persoane fizice sau juridice, autorizate
potrivit
legii, membre ale Corpului Experţilor Contabili Autorizaţi din
România.
Încheierea contractelor se face cu respectarea reglementărilor
privind
achiziţiile publice de bunuri şi servicii. Plata serviciilor respective
se face
din fonduri publice cu această destinaţie. ART.
11 –
Deţinerea, cu
orice titlu, de elemente de natura activelor şi datoriilor precum şi
efectuarea
de operaţiuni economico-financiare, fără să fie înregistrate
în contabilitate,
sunt interzise. ART.
12 – (1) Contabilitatea imobilizărilor se
ţine pe categorii şi pe fiecare obiect de evidenţă. (2)
Contabilitatea
stocurilor se ţine cantitativ şi valoric sau numai valoric, în
condiţiile
stabilite de reglementările legale. ART.
13 –
Înregistrarea,
evaluarea şi prezentarea elementelor de natura activelor, datoriilor şi
capitalurilor proprii se efectuează conform reglementărilor contabile
aplicabile. ART.
14 –
Abrogat. ART.
15 –
Valoarea
acţiunilor emise sau a altor titluri, precum şi vărsămintele efectuate
în contul
capitalului subscris se reflectă distinct în contabilitate. ART.
16 –
Contabilitatea
clienţilor şi furnizorilor, a celorlalte creanţe şi obligaţii se ţine
pe
categorii, precum şi pe fiecare persoană fizică sau juridică. ART.
17 – (1) Contabilitatea cheltuielilor se
ţine pe feluri de cheltuieli, după natura sau destinaţia lor, după caz. (2)
Contabilitatea
veniturilor se ţine pe feluri de venituri, după natura sau sursa lor,
după caz. (3)
Contabilitatea
veniturilor şi cheltuielilor bugetului general consolidat se ţine pe
subdiviziunile clasificaţiei bugetare. ART.
18 –
Contabilitatea
instituţiilor publice asigură înregistrarea drepturilor
constatate, veniturilor
încasate, angajamentelor bugetare, angajamentelor legale,
plăţilor de casă şi a
cheltuielilor efective, pe subdiviziunile clasificaţiei bugetare,
potrivit bugetului
aprobat şi normelor metodologice elaborate de Ministerul Economiei şi
Finanţelor. ART.
19 – (1) În contabilitate, profitul sau
pierderea se stabileşte cumulat de la începutul exerciţiului
financiar.
Închiderea conturilor de venituri şi cheltuieli se efectuează, de
regulă, la
sfârşitul exerciţiului financiar. (2)
Rezultatul
definitiv al exerciţiului financiar se stabileşte la închiderea
acestuia. (3)
Repartizarea
profitului se înregistrează în contabilitate pe destinaţii,
după aprobarea
situaţiilor financiare anuale. (4)
Pierderea
contabilă reportată se acoperă din profitul exerciţiului financiar şi
cel
reportat, din rezerve, prime de capital şi capital social, potrivit
hotărârii
adunării generale a acţionarilor sau asociaţilor. (5) La
instituţiile
publice rezultatul execuţiei bugetare se stabileşte anual, potrivit
reglementărilor contabile elaborate în acest sens. (6)
Excedentul sau
deficitul patrimonial se determină de către instituţiile publice,
în
conformitate cu normele metodologice elaborate de Ministerul Economiei
şi
Finanţelor. CAP.
III –
Registrele de contabilitate ART.
20 –
Registrele de
contabilitate obligatorii sunt: Registrul-jurnal, Registrul-inventar şi
Cartea
mare. Întocmirea, editarea şi păstrarea registrelor de
contabilitate se efectuează
conform normelor elaborate de Ministerul Economiei şi Finanţelor. ART.
21 –
Registrele de
contabilitate se utilizează în strictă concordanţă cu destinaţia
acestora şi se
prezintă în mod ordonat şi astfel completate încât să
permită, în orice moment,
identificarea şi controlul operaţiunilor contabile efectuate. ART.
22 –
Pentru
verificarea înregistrării corecte în contabilitate a
operaţiunilor efectuate se
întocmeşte balanţa de verificare, cel puţin la încheierea
exerciţiului
financiar, la termenele de întocmire a situaţiilor financiare, a
raportărilor
contabile, precum şi la finele perioadei pentru care entitatea trebuie
să
întocmească declaraţia privind impozitul pe profit/ venit,
potrivit legii. ART.
23 – (1) Persoanele prevăzute la art. 1 care
utilizează sisteme informatice de prelucrare automată a datelor au
obligaţia să
asigure prelucrarea datelor înregistrate în contabilitate
în conformitate cu
normele contabile aplicate, controlul şi păstrarea acestora pe
suporturi
tehnice. (2)
Persoanele
prevăzute la art. 1 sunt obligate să păstreze aplicaţiile informatice
cu
ajutorul cărora au prelucrat datele înregistrate în
contabilitate, pe o
perioadă de cel puţin 10 ani de la data încetării utilizării
acestora. ART.
24 –
Înregistrarea în
contabilitate a operaţiunilor determinate de fuziunea, divizarea sau
încetarea,
potrivit legii, a activităţii persoanelor prevăzute la art. 1 se face
pe baza
documentelor corespunzătoare întocmite în asemenea situaţii. ART.
25 – (1) Registrele de contabilitate
obligatorii şi documentele justificative care stau la baza
înregistrărilor în
contabilitatea financiară se păstrează în arhiva persoanelor
prevăzute la art.
1 timp de 10 ani, cu începere de la data încheierii
exerciţiului financiar în
cursul căruia au fost întocmite, cu excepţia statelor de salarii,
care se
păstrează timp de 50 de ani. (2)
Prin excepţie de
la prevederile alin. (1) se pot stabili, în mod justificat, prin
ordin al
ministrului economiei şi finanţelor, registrele de contabilitate şi
documentele
justificative care se păstrează timp de 5 ani. ART.
251 –
În cazul
reorganizării persoanelor juridice, acestea vor lua măsuri pentru
păstrarea şi
arhivarea, potrivit legii, a documentelor justificative şi a
registrelor de
contabilitate. ART.
26 –
În caz de
pierdere, sustragere sau distrugere a documentelor financiar-contabile,
se vor
lua măsuri de reconstituire a acestora, potrivit reglementărilor
elaborate în
acest sens, în termen de maximum 30 de zile de la constatare, iar
în caz de
forţă majoră în termen de 90 de zile de la constatarea
încetării acesteia. CAP
IV – Situaţii
financiare ART.
27 – (1) Exerciţiul financiar reprezintă
perioada pentru care trebuie întocmite situaţiile financiare
anuale şi, de
regulă, coincide cu anul calendaristic. (2)
Durata
exerciţiului financiar este de 12 luni. (3)
Exerciţiul
financiar poate fi diferit de anul calendaristic: a)
pentru
sucursalele cu sediul în România, care aparţin unei
persoane juridice cu sediul
în străinătate, cu excepţia instituţiilor de credit,
instituţiilor financiare
nebancare, definite potrivit legii, înscrise în Registrul
general, instituţiilor
emitente de monedă electronică, definite potrivit legii, care acordă
credite
legate de serviciile de plată şi a căror activitate este limitată la
prestarea
de servicii de plată, respectiv emitere de monedă electronică şi
prestare de
servicii de plată, entităţilor autorizate, reglementate şi
supravegheate de
Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare, societăţilor de asigurare,
asigurare-reasigurare şi de reasigurare, entităţilor autorizate,
reglementate
şi supravegheate de Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii
Private,
dacă exerciţiul financiar diferă pentru acea persoană juridică; b)
pentru filialele
consolidate ale unei societăţi-mamă cu sediul în străinătate,
precum şi pentru
filialele filialelor, cu excepţia instituţiilor de credit,
instituţiilor
financiare nebancare, definite potrivit legii, înscrise în
Registrul general,
instituţiilor de plată şi a instituţiilor emitente de monedă
electronică şi
prestare de servicii de plată, entităţilor autorizate, reglementate şi
supravegheate de Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare, societăţilor
de
asigurare, asigurare-reasigurare şi de reasigurare, entităţilor
autorizate,
reglementate şi supravegheate de Comisia de Supraveghere a Sistemului
de Pensii
Private, dacă exerciţiul financiar diferă pentru acea societate-mamă. (31)
Persoanele care
optează pentru un exerciţiu financiar diferit de anul calendaristic,
potrivit
alin. (3), au următoarele obligaţii: a)
să întocmească
şi să depună raportări contabile anuale la unităţile teritoriale ale
Ministerului Finanţelor Publice, în condiţiile prevăzute la art.
37; b)
să înştiinţeze
în scris unitatea teritorială a Ministerului Finanţelor Publice
despre
exerciţiul financiar ales, cu cel puţin 30 de zile calendaristice
înainte de
începutul exerciţiului financiar ales. În acest scop,
persoana trebuie să facă
dovada că este sucursală a unei persoane juridice cu sediul în
străinătate,
care are exerciţiul financiar diferit de anul calendaristic. (32) Cu
excepţia
cazurilor în care persoana juridică străină sau societatea-mamă
străină îşi schimbă
data de raportare, ori au loc operaţiuni de reorganizare potrivit
legii, data
aleasă pentru întocmirea de situaţii financiare anuale în
condiţiile prevăzute
la alin. (3) nu poate fi modificată de la un exerciţiu financiar la
altul. (4)
Exerciţiul financiar
al unităţilor nou-înfiinţate începe la data
înfiinţării, potrivit legii. (5)
Exerciţiul
financiar al unei persoane juridice care se lichidează începe la
data
încheierii exerciţiului financiar anterior şi se încheie
în ziua precedentă
datei când începe lichidarea. Perioada de lichidare este
considerată un
exerciţiu financiar, indiferent de durata sa. (6)
Situaţiile
financiare anuale consolidate ale unei societăţi-mamă se
întocmesc pentru
acelaşi exerciţiu financiar aplicabil situaţiilor financiare anuale ale
societăţii-mamă. Dacă exerciţiul financiar al filialelor diferă de
exerciţiul
financiar aplicabil societăţii-mamă, situaţiile financiare anuale
consolidate
pot fi întocmite la o altă dată pentru a ţine cont de exerciţiul
financiar al
majorităţii sau al celor mai importante dintre societăţile consolidate. (7)
Exerciţiul
financiar pentru instituţiile publice este anul bugetar. ART.
28 – (1) Persoanele prevăzute la art. 1
alin. (1) – (4) au obligaţia să întocmească situaţii financiare
anuale,
inclusiv în situaţia fuziunii, divizării sau lichidării acestora,
în condiţiile
legii. (2)
Ministerul
Economiei şi Finanţelor poate stabili întocmirea şi depunerea la
unităţile
teritoriale ale Ministerului Economiei şi Finanţelor a situaţiilor
financiare
sau a unor raportări contabile şi la alte perioade decât anual,
în cadrul
exerciţiului financiar. (3)
Pentru persoanele
juridice care aplică Standardele internaţionale de raportare financiară
(IFRS),
situaţiile financiare au componentele prevăzute de aceste standarde. (4)
Persoanele
juridice care aplică reglementările contabile conforme cu directivele
europene
întocmesc situaţii financiare anuale, care au componentele
prevăzute de
reglementările contabile aplicabile. (5)
Abrogat. (6)
Persoanele
juridice fără scop patrimonial întocmesc situaţii financiare
anuale care au
componentele prevăzute de reglementările contabile aplicabile. (7)
Situaţiile
financiare anuale constituie un tot unitar şi sunt însoţite de
raportul
administratorilor. (8)
Condiţiile pentru
întocmirea, auditarea şi publicarea situaţiilor financiare anuale
de către
sucursalele din România ale instituţiilor de credit şi ale altor
instituţii
financiare cu sediul în străinătate, se stabilesc de instituţiile
cu atribuţii
de reglementare prevăzute la art. 4 alin. (3). Instituţiile respective
stabilesc şi cerinţele referitoare la informaţiile privind activitatea
proprie
a sucursalelor, care trebuie publicate de sucursalele respective,
în situaţia
în care acestea nu sunt obligate să întocmească şi să
publice situaţii
financiare anuale referitoare la activitatea proprie. (9)
Instituţiile
publice întocmesc situaţii financiare trimestriale şi anuale,
conform normelor
elaborate de Ministerul Economiei şi Finanţelor. (10)
Situaţiile
financiare anuale se semnează de către directorul economic, contabilul
şef sau
altă persoană împuternicită să îndeplinească această
funcţie. (11)
Situaţiile
financiare anuale pot fi întocmite şi semnate de persoane fizice
sau juridice,
autorizate potrivit legii, membre ale Corpului Experţilor Contabili şi
Contabililor Autorizaţi din România. (12)
Situaţiile
financiare anuale ale persoanelor prevăzute la art. (5) alin. 11
se
întocmesc şi se semnează de către persoanele care organizează şi
conduc
contabilitatea acestora. (13)
Situaţiile
financiare anuale se semnează şi de către administratorul sau persoana
care are
obligaţia gestionării entităţii. (14)
Situaţiile
financiare trimestriale şi anuale ale instituţiilor publice se semnează
de
ordonatorul de credite şi de conducătorul compartimentului
financiar-contabil
sau de altă persoană împuternicită să îndeplinească această
funcţie. În
situaţia în care instituţiile publice nu au
persoane încadrate cu contract individual de muncă sau numite
într-o funcţie
publică, potrivit legii, situaţiile financiare trimestriale şi anuale
se
semnează de ordonatorul de credite şi de persoanele fizice sau
juridice, autorizate
potrivit legii, membre ale Corpului Experţilor Contabili şi
Contabililor
Autorizaţi din România. ART.
29 – (1) Situaţiile financiare anuale vor fi
însoţite de raportul administratorilor, raportul de audit sau
raportul comisiei
de cenzori, după caz, şi de propunerea de distribuire a profitului sau
de
acoperire a pierderii contabile. (2) O
societate-mamă
trebuie să întocmească atât situaţii financiare anuale
pentru propria
activitate, cât şi situaţii financiare anuale consolidate,
în condiţiile prevăzute
de reglementările contabile aplicabile. ART.
30 –
Situaţiile
financiare anuale vor fi însoţite de o declaraţie scrisă a
persoanelor
prevăzute la art. 10 alin. (1) prin care îşi asumă răspunderea
pentru
întocmirea situaţiilor financiare anuale şi confirmă că: a)
politicile
contabile utilizate la întocmirea situaţiilor financiare anuale
sunt în
conformitate cu reglementările contabile aplicabile; b)
situaţiile
financiare anuale oferă o imagine fidelă a poziţiei financiare,
performanţei
financiare şi a celorlalte informaţii referitoare la activitatea
desfăşurată; c)
persoana
juridică îşi desfăşoară activitatea în condiţii de
continuitate. ART.
31 –
Situaţiile
financiare anuale consolidate trebuie să fie însoţite de o
declaraţie scrisă a
administratorului societăţii-mamă prin care îşi asumă răspunderea
pentru
întocmirea situaţiilor financiare anuale consolidate şi confirmă
că: a)
politicile
contabile utilizate la întocmirea situaţiilor financiare anuale
consolidate
sunt în conformitate cu reglementările contabile aplicabile; b)
situaţiile
financiare anuale consolidate oferă o imagine fidelă a poziţiei
financiare, a
performanţei financiare şi a celorlalte informaţii referitoare la
activitatea
grupului. ART.
32 – (1) Membrii organelor de administraţie,
de conducere şi supraveghere ale persoanelor juridice au obligaţia de a
asigura
ca situaţiile financiare anuale şi raportul administratorilor să fie
întocmite
şi publicate în conformitate cu legislaţia naţională. (2)
Membrii organelor
de administraţie, de conducere şi supraveghere ale societăţii-mamă au
obligaţia
de a asigura ca situaţiile financiare anuale consolidate şi raportul
consolidat
al administratorilor să fie întocmite şi publicate în
conformitate cu
legislaţia naţională. ART.
33 – (1) Obiectivul situaţiilor financiare
anuale consolidate este de a oferi o imagine fidelă a poziţiei
financiare,
performanţei financiare şi a celorlalte informaţii referitoare la
activitatea
grupului, potrivit reglementărilor contabile aplicabile. (2)
Situaţiile
financiare anuale consolidate constituie un tot unitar şi se
întocmesc în
termen de 8 luni de la încheierea exerciţiului financiar al
societăţii-mamă.
Acestea cuprind bilanţul consolidat, contul de profit şi pierdere
consolidat,
precum şi celelalte componente, respectiv informaţii referitoare la
activitatea
grupului, potrivit reglementărilor contabile aplicabile, şi note
explicative la
situaţiile financiare anuale consolidate. ART.
34 – (1) Situaţiile financiare anuale ale
persoanelor juridice de interes public sunt supuse auditului financiar,
care se
efectuează de către auditori statutari, persoane fizice sau juridice
autorizate, în condiţiile legii. (11)
Prevederile alin.
(1) se aplică şi subunităţilor fără personalitate juridică din
România care
aparţin unor persoane juridice cu sediul în străinătate, precum
şi societăţilor-mamă
care au obligaţia să întocmească situaţii financiare anuale
consolidate,
potrivit reglementărilor contabile aplicabile. (2)
În înţelesul
prezentei legi, prin persoane juridice de interes public se
înţelege:
instituţiile de credit; instituţiile financiare nebancare, definite
potrivit
reglementărilor legale, înscrise în Registrul general;
instituţiile de plată şi
instituţiile emitente de monedă electronică, definite potrivit legii,
care
acordă credite legate de serviciile de plată şi a căror activitate este
limitată la prestarea de servicii de plată, respectiv emitere de monedă
electronică şi prestare de servicii de plată; societăţile de asigurare,
asigurare-reasigurare şi de reasigurare; entităţile autorizate,
reglementate şi
supravegheate de Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii
Private;
societăţile de servicii de investiţii financiare, societăţile de
administrare a
investiţiilor şi organismelor de plasament colectiv, depozitari
centrali,
casele de compensare şi operatori de piaţă/ sistem autorizaţi/avizaţi
de
Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare; societăţile comerciale ale
căror
valori mobiliare sunt admise la tranzacţionare pe o piaţă reglementată;
societăţile/
companiile naţionale; societăţile comerciale cu capital integral sau
majoritar
de stat; regiile autonome; persoanele juridice care aparţin unui grup
de
societăţi şi intră în perimetrul de consolidare al unei
societăţi-mamă cu
sediul în România care are obligaţia să aplice Standardele
Internaţionale de Raportare
Financiară, conform prevederilor legale în vigoare; organizaţiile
fără scop
patrimonial declarate ca fiind de utilitate publică prin legi speciale
sau în
baza Ordonanţei Guvernului nr. 26/ 2000 privind asociaţiile şi
fundaţiile, cu
modificările şi completările ulterioare, precum şi cele care
gestionează
fonduri nerambursabile primite de la organismele Uniunii Europene. (3)
Sunt
auditate şi
situaţiile financiare întocmite de entităţile care au această
obligaţie conform
legislaţiei specifice acestora. (4)
Sunt supuse, de
asemenea, auditului statutar situaţiile financiare întocmite
în vederea
efectuării operaţiunilor de fuziune, divizare sau lichidare dacă
persoanele
respective au obligaţia auditării situaţiilor financiare anuale. (5)
Prin ordin al
ministrului economiei şi finanţelor pot fi stabilite şi alte cazuri
în care
situaţiile financiare anuale sunt supuse auditului statutar. ART.
35 – (1) Situaţiile financiare anuale şi,
după caz, situaţiile financiare anuale consolidate, se depun la
unităţile
teritoriale ale Ministerului Finanţelor Publice în conformitate
cu prevederile
legale în vigoare. (2)
Acţionarii şi
angajaţii unei societăţi au dreptul să se informeze în legătură
cu situaţiile
financiare anuale la sediul social al societăţii sau al
societăţii-mamă, fără
nici o discriminare. (3)
Situaţiile
financiare anuale se păstrează timp de 10 ani. (4)
În caz de încetare
a activităţii persoanelor prevăzute la art. 1, situaţiile financiare
anuale,
precum şi registrele şi celelalte documente la care se referă art. 25
se predau
la arhivele statului, în conformitate cu prevederile legale
în materie. ART.
36 – (1) Persoanele prevăzute la art. 1 alin
(1) – (3), depun un exemplar al situaţiilor financiare anuale la
unităţile
teritoriale ale Ministerului Finanţelor Publice, după cum urmează: a)
societăţile
comerciale, societăţile/ companiile naţionale, regiile autonome,
institutele
naţionale de cercetare-dezvoltare, subunităţile fără personalitate
juridică din
România care aparţin unor persoane juridice cu sediul în
străinătate, în termen
de 150 de zile de la încheierea exerciţiului financiar; b)
celelalte
persoane juridice, în termen de 120 de zile de la
încheierea exerciţiului
financiar. (2)
Persoanele
juridice care la constituire nu au desfăşurat activitate, precum şi
subunităţile fără personalitate juridică din România care aparţin
unor persoane
juridice cu sediul în străinătate, care de la constituire nu au
desfăşurat
activitate, depun o declaraţie în acest sens, în termen de
60 de zile de la
încheierea exerciţiului financiar, la unităţile teritoriale ale
Ministerului
Finanţelor Publice. (3)
Pe
perioada
lichidării, persoanele juridice aflate în lichidare, potrivit
legii, depun în
termen de 90 de zile de la încheierea fiecărui an calendaristic,
la unităţile
teritoriale ale Ministerului Finanţelor Publice, o raportare contabilă
anuală,
al cărei conţinut se stabileşte prin ordin al ministrului finanţelor
publice. (4)
Situaţiile
financiare anuale întocmite în vederea efectuării
operaţiunilor de fuziune,
divizare sau a lichidării persoanelor respective, se depun la unităţile
teritoriale ale Ministerului Finanţelor Publice în condiţiile
prevăzute de
reglementările contabile emise în acest sens. (5)
Consiliul de
administraţie, respectiv directoratul societăţii-mamă, definită astfel
de
reglementările contabile aplicabile, este obligat ca, în termen
de 15 zile de
la data aprobării acestora, să depună la unităţile teritoriale ale
Ministerului
Finanţelor Publice, situaţiile financiare anuale consolidate, potrivit
reglementărilor legale în vigoare. (6)
Instituţiile
publice ai căror conducători au calitatea de ordonatori de credite,
precum şi
Direcţiile generale ale finanţelor publice judeţene şi a municipiului
Bucureşti, depun un exemplar din situaţiile financiare trimestriale şi
anuale
la instituţiile ierarhic superioare la termenele prevăzute la alin. (7)
– (10). (7)
Autorităţile
publice, ministerele şi celelalte organe de specialitate ale
administraţiei
publice centrale, instituţiile publice finanţate integral din venituri
proprii,
ai căror conducători au calitatea de ordonatori principali de credite,
precum
şi direcţiile generale ale finanţelor publice judeţene şi a
municipiului
Bucureşti, pentru situaţiile financiare centralizate pe ansamblul
judeţului şi
al municipiului Bucureşti privind execuţia bugetelor prevăzute la art.
1 alin.
(2) din Legea nr. 273/ 2006 privind finanţele publice locale, cu
modificările
şi completările ulterioare, depun la Ministerul Finanţelor Publice un
exemplar
din situaţiile financiare trimestriale şi anuale, potrivit normelor
emise de
acesta, la următoarele termene: a)
în termen de 50
de zile de la încheierea exerciţiului financiar; b)
în termen de 40
de zile de la încheierea trimestrului de referinţă.
(8)
Instituţiile publice de subordonare centrală ai căror conducători au
calitatea
de ordonatori secundari de credite depun la instituţiile ierarhic
superioare,
un exemplar din situaţiile financiare trimestriale şi anuale, potrivit
normelor
emise de Ministerul Finanţelor Publice, la următoarele termene: a)
în termen de 40
de zile de la încheierea exerciţiului financiar; b)
în termen de 30
de zile de la încheierea trimestrului de referinţă.
(9)
Instituţiile publice de subordonare centrală ai căror conducători au
calitatea
de ordonatori terţiari de credite depun la instituţiile ierarhic
superioare, un
exemplar din situaţiile financiare trimestriale şi anuale, potrivit
normelor
emise de Ministerul Finanţelor Publice, la următoarele termene: a)
în termen de 30
de zile de la încheierea exerciţiului financiar; b)
în termen de 20
de zile de la încheierea trimestrului de referinţă.
(10)
Instituţiile de subordonare locală ai căror conducători au calitatea de
ordonatori principali de credite depun un exemplar din situaţiile
financiare
trimestriale şi anuale la Direcţiile generale ale finanţelor publice
judeţene
şi a municipiului Bucureşti, potrivit normelor emise de Ministerul
Finanţelor
Publice, la următoarele termene: a)
în termen de 40
de zile de la încheierea exerciţiului financiar; b)
în termen de 30
de zile de la încheierea trimestrului de referinţă. ART.
37 –
Pentru
asigurarea informaţiilor destinate sistemului instituţional al
statului, Ministerul
Finanţelor Publice poate solicita persoanelor prevăzute la art. 1 alin.
(1) –
(4) să depună, în termen de 150 de zile de la încheierea
exerciţiului
financiar, respectiv a anului calendaristic, la unităţile teritoriale
ale
Ministerului Finanţelor Publice, o raportare contabilă anuală, al cărei
conţinut se stabileşte prin ordin al ministrului finanţelor publice. CAP.
V – Contabilitatea
Trezoreriei Statului şi a instituţiilor publice ART.
38 – (1) Contabilitatea Trezoreriei Statului
se organizează şi funcţionează pe principiul execuţiei de casă şi
asigură
înregistrarea operaţiunilor de încasări şi plăţi în
conturi de venituri şi
cheltuieli deschise pe bugete, ordonatori de credite şi subdiviziunile
clasificaţiei bugetare stabilite de Ministerul Economiei şi Finanţelor. (2)
În contabilitatea
Trezoreriei Statului se deschid, pe seama ordonatorilor de credite,
conturi
distincte pentru creditele deschise şi repartizate şi pentru
cheltuielile
efectuate din bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat,
bugetul
Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate, bugetul
asigurărilor
pentru şomaj, bugetele locale, precum şi conturi de disponibilităţi din
care se
pot efectua plăţi. (3)
Contabilitatea
Trezoreriei Statului asigură informaţii cu privire la derularea
execuţiei
bugetare în condiţii de echilibru financiar, aprobată anual prin
lege pentru
fiecare buget, precum şi în limita disponibilităţilor aflate
în conturi. (4)
Organizarea
contabilităţii operaţiunilor derulate prin bugetul trezoreriei statului
şi a
cheltuielilor efectuate din bugetul Ministerului Finanţelor Publice –
Acţiuni
generale, la nivelul unităţilor trezoreriei statului, se asigură
în condiţiile
art. 18. (5)
Contabilitatea
Trezoreriei Statului se organizează în cadrul Ministerului
Economiei şi
Finanţelor şi al unităţilor sale subordonate şi cuprinde operaţiunile
privind
execuţia de casă a bugetului de stat, bugetului asigurărilor sociale de
stat,
bugetului Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate,
bugetului
asigurărilor pentru şomaj şi bugetelor locale, gestiunea datoriei
publice
interne şi externe, precum şi alte operaţiuni financiare efectuate
în contul
organelor administraţiei publice centrale şi locale. (6)
Organizarea şi
conducerea contabilităţii Trezoreriei Statului se efectuează potrivit
normelor
emise de Ministerul Economiei şi Finanţelor. ART.
39 – (1) La încheierea exerciţiului
financiar, în contabilitatea Trezoreriei Statului se procedează
la încheierea execuţiei
bugetare potrivit normelor metodologice emise de Ministerul Economiei
şi
Finanţelor, după cum urmează: a)
încheierea
execuţiei bugetului de stat se efectuează de către unităţile
teritoriale ale
Trezoreriei Statului; b)
încheierea
execuţiei bugetului asigurărilor sociale de stat se efectuează de către
unităţile Ministerului Muncii, Familiei şi Egalităţii de Şanse; c)
încheierea
execuţiei bugetelor locale se efectuează de ordonatorii principali de
credite
ai bugetelor locale. (2)
Ministerul
Economiei şi Finanţelor întocmeşte trimestrial şi anual bilanţul
general al
Trezoreriei Statului, în structura stabilită de acesta, care se
aprobă în
condiţiile legii. ART.
40 – (1) Ministerul Economiei şi Finanţelor
întocmeşte anual bilanţul instituţiilor publice. (2)
Bilanţul anual al
instituţiilor publice, în structura stabilită de Ministerul
Economiei şi
Finanţelor, se prezintă Guvernului pentru adoptare odată cu contul
general
anual de execuţie a bugetului de stat. CAP.
VI –
Contravenţii şi infracţiuni ART.
41 –
Constituie
contravenţii la prevederile prezentei legi următoarele fapte, dacă nu
sunt
săvârşite în astfel de condiţii încât, potrivit
legii, să fie considerate
infracţiuni: 1.
deţinerea, cu
orice titlu, de elemente de natura activelor şi datoriilor, precum şi
efectuarea de operaţiuni economice, fără să fie înregistrate
în contabilitate; 2.
nerespectarea
reglementărilor emise de Ministerul Finanţelor Publice, respectiv de
instituţiile cu atribuţii de reglementare în domeniul
contabilităţii prevăzute
la art. 4 lin. (3), cu privire la: a)
aprobarea
politicilor şi procedurilor contabile prevăzute de legislaţie; b)
utilizarea şi
ţinerea registrelor de contabilitate; c)
întocmirea şi
utilizarea documentelor justificative şi contabile pentru toate
operaţiunile
efectuate, înregistrarea în contabilitate a acestora
în perioada la care se
referă, păstrarea şi arhivarea acestora, precum şi reconstituirea
documentelor
pierdute, sustrase sau distruse; d)
efectuarea
inventarierii; e)
întocmirea,
semnarea şi depunerea în termenul legal, la unităţile teritoriale
ale
Ministerului Finanţelor Publice, a situaţiilor financiare anuale
consolidate
precum şi a raportărilor contabile; f)
întocmirea,
semnarea şi depunerea la Ministerul Finanţelor Publice şi la unităţile
teritoriale ale acestuia precum şi la instituţiile ierarhic superioare,
a
situaţiilor financiare trimestriale şi anuale ale instituţiilor
publice,
potrivit legii; g)
nedepunerea
declaraţiei din care să rezulte că persoanele prevăzute la art. 1 alin.
(1) –
(3) nu au desfăşurat activitate, respectiv a înştiinţării
prevăzute la art. 27
alin. (31) lit. b).; 3.
prezentarea de
situaţii financiare care conţin date eronate sau necorelate, inclusiv
cu
privire la identificarea persoanei raportoare; 4.
nerespectarea prevederilor
referitoare la întocmirea declaraţiilor prevăzute la art. 30 şi
31; 5.
nerespectarea
prevederilor referitoare la obligaţia membrilor organelor de
administraţie,
conducere şi supraveghere de a întocmi şi publica situaţiile
financiare anuale; 6.
nerespectarea
prevederilor referitoare la obligaţia membrilor organelor de
administraţie,
conducere şi supraveghere ale societăţii-mamă de a întocmi şi
publica situaţiile
financiare anuale consolidate; 7.
nerespectarea
obligaţiei privind auditarea, conform legii, a situaţiilor financiare
anuale şi
a situaţiilor financiare anuale consolidate; 8.
nedepunerea,
potrivit prezentei legi, a situaţiilor financiare anuale, a situaţiilor
financiare anuale consolidate, precum şi a raportărilor contabile; 9.
nerespectarea
prevederilor cu privire la organizarea şi conducerea contabilităţii,
potrivit
legii. ART.
42 – (1) Contravenţiile prevăzute la art. 41
se sancţionează cu amendă, după cum urmează: -
cele prevăzute la
pct. 1 şi pct. 9 cu amendă de la 1.000 lei la 10.000 lei; -
cele prevăzute la
pct. 2 lit. a), b) şi c), cu amendă de la 300 lei la 4.000 lei; -
cele prevăzute la
pct. 2 lit. f), cu amendă de la 1.000 lei la 3.000 lei; -
cele prevăzute la
pct. 2 lit. g) cu amendă, de la 100 la 200 lei; -
cea prevăzută la
pct. 3, cu amendă de la 200 lei la 1.000 lei; -
cele prevăzute la
pct. 2 lit. d), pct. 4 şi pct. 5, cu amendă de la 400
lei la 5.000 lei; -
cea prevăzută la
pct. 6, cu amendă de la 10.000 lei la 30.000 lei; -
cea prevăzută la
pct. 7, cu amendă de la 30.000 lei la 40.000 lei; -
cea prevăzută la
pct. 8, cu amendă de la 2.000 lei la 5.000 lei; -
cea prevăzută la
pct. 2 lit. e), cu amendă de la 300 lei la 1.000 lei, dacă perioada de
întârziere este cuprinsă între 1 şi 15 zile
lucrătoare; cu amendă de la 1.000
lei la 3.000 lei, dacă perioada de întârziere este cuprinsă
între 16 şi 30 zile
lucrătoare; cu amendă de la 1.500 lei la 4.500 lei, dacă perioada de
întârziere
depăşeşte 30 de zile lucrătoare. (2)
Abrogat. (3)
Guvernul, la
propunerea Ministerului Economiei şi Finanţelor, poate modifica nivelul
amenzilor prevăzute la alin. (1) în funcţie de rata inflaţiei. (4)
Constatarea
contravenţiilor şi aplicarea amenzilor se fac de persoanele cu
atribuţii de
inspecţie fiscală şi control financiar, precum şi de personalul altor
direcţii
din cadrul Ministerului Finanţelor Publice, stabilit prin ordin al
ministrului
finanţelor publice. (5)
Constatarea
contravenţiilor şi aplicarea amenzilor în cazul asociaţiilor de
proprietari se
fac de persoanele cu atribuţii de control din cadrul consiliilor locale
ale
municipiilor, oraşelor, comunelor şi ale sectoarelor municipiului
Bucureşti şi
de alte persoane anume împuternicite de consiliile judeţene,
respectiv de
Consiliul General al Municipiului Bucureşti. (6)
Amenzile
contravenţionale
prevăzute la alin. (1) şi (2) se suportă de persoanele vinovate. (7)
Contravenţiilor
prevăzute la (8)
În situaţia în
care în termen de 3 zile lucrătoare de la aplicarea amenzii
prevăzute de lege
nu se depun situaţiile financiare prevăzute la art. 36 alin. (7) –
(10),
Ministerul Finanţelor Publice va lua următoarele măsuri: a)
blocarea
deschiderilor de credite bugetare pentru ordonatorii principali de
credite ai
bugetului de stat, bugetului asigurărilor sociale de stat, bugetului
asigurărilor pentru şomaj, bugetului Fondului naţional unic de
asigurări de
sănătate şi ai bugetelor locale; b)
blocarea
conturilor de disponibilităţi deschise la unităţile Trezoreriei
Statului pe
numele autorităţilor şi instituţiilor publice finanţate integral sau
parţial
din venituri proprii. (9) Se
exceptează de
la prevederile alin. (8) următoarele operaţiuni: a)
plăţile din
fonduri externe nerambursabile sau finanţări primite de la instituţii
ori
organizaţii internaţionale pentru derularea unor programe şi proiecte,
precum
şi fondurile de cofinanţare şi prefinanţare aferente; b)
plata
drepturilor salariale şi a contribuţiilor aferente, precum şi a
drepturilor de
asigurări şi asistenţă socială; c)
rambursările de
credite interne şi externe, comisioanele şi alte costuri aferente; d)
contribuţii şi
cotizaţii către organizaţii internaţionale; e)
plăţile din
Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului şi din Fondul de
intervenţie la dispoziţia Guvernului, potrivit legii. ART.
43 –
Efectuarea cu
ştiinţă de înregistrări inexacte, precum şi omisiunea cu ştiinţă
a
înregistrărilor în contabilitate, având consecinţă
denaturarea veniturilor,
cheltuielilor, rezultatelor financiare, precum şi a elementelor de
natura activelor,
datoriilor şi capitalurilor proprii ce se reflectă în bilanţ,
constituie
infracţiunea de fals intelectual şi se pedepseşte conform legii. CAP.
VII –
Dispoziţii tranzitorii şi finale ART.
44 –
Ministerul
Economiei şi Finanţelor şi instituţiile prevăzute la art. 4 alin. (3)
din
prezenta lege vor elabora şi vor actualiza permanent reglementările
contabile
aplicabile persoanelor prevăzute la art. 1. ART.
45 –
Ministerul
Economiei şi Finanţelor exercită controlul asupra modului în care
se aplică
prevederile prezentei legi. ART.
46 –
Prezenta lege
intră în vigoare la data de 1 ianuarie 1992. A
se vedea şi
datele de intrare în vigoare a actelor normative modificatoare. ART.
47 –
Prevederile
prezentei legi se aplică şi subunităţilor fără personalitate juridică,
cu
sediul în străinătate, ce aparţin persoanelor prevăzute la art.
1, cu sediul
sau domiciliul în România, cât şi subunităţilor cu
sediul în România, ce
aparţin unor persoane juridice ori fizice cu sediul sau domiciliul
în
străinătate. ART.
48 – (1) Dezvoltarea cadrului instituţional
în domeniul contabilităţii şi al profesiei contabile se
realizează prin
Consiliul Contabilităţii şi Raportărilor Financiare. Modul de
organizare şi
funcţionare, atribuţiile şi sursele de finanţare ale acestuia se
stabilesc prin
regulamentul de organizare şi funcţionare a acestuia, care se aprobă
prin
hotărâre a Guvernului. (2)
Directorul Direcţiei de reglementări contabile,
precum şi directorul general al Direcţiei generale de metodologie
contabilă
instituţii publice sunt membri de drept ai Consiliului Contabilităţii
şi
Raportărilor Financiare.**) Direcţia de reglementări contabile şi
Direcţia
generală de metodologie contabilă instituţii publice sunt prevăzute
în
structura organizatorică a Ministerului Economiei şi Finanţelor,
conform anexei
nr. 1 la ART.
49 –
Pe data intrării în vigoare a prezentei legi se
abrogă: - - - - - - -
orice alte
dispoziţii contrare prevederilor prezentei legi. Notă:
Reproducem
mai jos prevederile „Art.
II. – (1)
Aplicarea prevederilor art. 2 alin. (2) lit. D) şi ale (2)
Societăţile
comerciale vor depune un exemplar al situaţiilor financiare aferente
exerciţiilor financiare ale anilor 2007 şi 2008 la unităţile
teritoriale ale
Ministerului Economiei şi Finanţelor, în termen de 150 de zile de
la încheierea
exerciţiilor financiare respective. Societăţile comerciale care de la
constituire nu au desfăşurat activitate, precum şi cele aflate în
lichidare,
potrivit legii, vor depune o declaraţie în acest sens, în
termen de 60 de zile
de la încheierea exerciţiului financiar. Art.
III. – La data
intrării în vigoare a prezentei legi se abrogă: a)
alin. (1) al art. 27 şi anexa nr. 3 din Normele de
aplicare a b)
lit. D şi E din anexa nr. 3 la Normele metodologice privind
înregistrarea în contabilitate a bunurilor care alcătuiesc
domeniul public al
statului şi al unităţilor administrativ-teritoriale, aprobate prin Hotărârea
Guvernului nr. 1.031/1999,
publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 620 din 17 decembrie
1999.” Copyright 2002-2013 - S.C. "Provasbo" S.R.L. (Toate drepturile rezervate) Optimizat orice tip de browser pentru rezoluţie de 1024 x 768. |